1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Information inför 1.13 uppdateringen

Discussion in 'Information' started by zixxel, Jul 17, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. zixxel

zixxel Hedersmedlem

Som många av er vet är det nu nära tills Mojang släpper en skarp version av 1.13, skapar upp den här tråden för att informera om lite punkter samt öppna upp möjlighet för eventuell diskussion samt frågor ni spelare kanske har.

Bakgrund?
    Version 1.13, som även kallas för "Update Aquatic" är en stor uppdatering som är sagt ska släppas den 18 juli.
    Fokuset ligger på havsmiljöer och en hel del tekniska nyheter "under huven". > Se alla förändringar här <

Vad är nytt? Vad innebär det?
    • Block IDs är omgjorda i 1.13. Alla block/items i Minecraft har ett specifikt ID och det skiljer mellan 1.12 och 1.13.
      Jag testade för att se hur det här påverkar exempelvis vår befintliga värld på survival, och...
      1.13 mer eller mindre renderade om hela vår 1.12 värld så vitt jag kunde se. Liknande problem har hänt tidigare vid stora förändringar, senast var 1.7 "Full release". Även tidigare tillfällen som Full Game 1.8 och 1.2. Beta 1.8.. Alpha 1.1.. Kortfattat, det har hänt flera gånger.

Viktigt att poängtera, 1.13 just nu är endast en snapshot, Mojang har tidigare ordnat så man kan konvertera världar.

• API't för Bukkit 1.13 är nästan helt omgjort, vilket innebär att plugins måste uppdateras.
      Det här problemet är inte så stort som det kanske låter då vår survival fokuserar på vanilla, men det är ändå värt att nämna då det påverkar nästan alla plugins i dagsläget.
    Några snabba frågor?
    • Kommer det jag har byggt försvinna? Kommer vi reseta världen?
      Innan jag har testat vår värld med en skarp version av 1.13 så kan jag inte säga något.
      Det är inget som vi vill göra då många har hunnit börja bygga en del på den nuvarande kartan.

• Kommer nytt innehåll finnas med på den befintliga kartan?
      Om vår 1.12 värld fungerar med 1.13 så kommer nytt innehåll endast finnas utanför den nuvarande borden.

• Kan ni inte regenera om chunks/områden på den befintliga kartan för att få nytt innehåll där med?
      Tekniskt sett är det kanske möjligt, men det kommer inte göras med tanke på tiden och risken för fel.

• När kommer servern uppdateras till 1.13?
      Så fort jag har hunnit testa vår befintliga värld med den versionen och sett så allting fungerar som det ska.
    Lite bilder från 1.13

2018-07-16_23.12.41.png 2018-07-16_23.16.11.png 2018-07-16_23.21.39.png 2018-07-16_23.24.41.png 2018-07-16_23.25.31.png 2018-07-16_23.25.39.png 2018-07-16_23.26.24.png 2018-07-16_23.35.07.png 2018-07-16_23.36.34.png

Jag kommer uppdatera det här inlägget när jag har mer information.
    Det är fritt fram att kommentera med eventuella frågor och synpunkter.

MineMytaw and Hobbe like this.
  2. zixxel

zixxel Hedersmedlem

Uppdatering
    1.13 är nu släppt, det finns dock ingen uppdateringen för spigot ännu så vi avvaktar med att uppdatera servern.

Hobbe likes this.
  3. zixxel

zixxel Hedersmedlem

Jag håller på att uppdatera kartan till 1.13 nu, servern är offline tills vidare.

Hobbe, Madwill, Qwemm and 1 other person like this.
  4. Madwill

Madwill Member

5. zixxel

zixxel Hedersmedlem

Efter flera misslyckanden och märkliga resultat så har vi rullat tillbaka till 1.12 tills vidare.

Madwill likes this.
  6. zixxel

zixxel Hedersmedlem

Servern är nu uppdaterad till 1.13.

Madwill likes this.
Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page

• Vad är DSMC?

DSMC är en nystartad survival-server som riktar in sig på Minecraft-spelare. DSMC riktar främst in sig som en survival-byggserver, givetvis är kartan optimerad för äventyrarna också. Vi har flera projekt på gång, som stora städer och välorganiserade nether-transportvägar.
  • Användbara länkar

Öppna annars snabb menyn

• Hjälp DSMC att växa

Att driva ett community innebär både tid och pengar. Med hjälp av några extra slantar kan vi investera i bättre hårdvara samt marknadsföring för att locka nya spelare. Att spela hos oss kommer alltid vara gratis.

Skänk en slant till DSMC